Czy kontekst ma znaczenie?

Wertując Internet natrafiłam na informacje o pewnym młodym mężczyźnie, który mówi biegle jedenastoma językami. W udzielonym dla telewizji wywiadzie twierdził, że każdy nauczony język, sprawia, iż kolejny jest łatwiejszy do przyswojenia. Zapytany o receptę na szybsze uczenie się języków odpowiedział tak:

Najprostszą drogą, aby nauczyć się języka jest kontekst. Dzięki niemu pamiętam to, co widzę, czy słyszę dużo łatwiej niż pojedyncze słówka zapisywane na kartce.

Zapewne nie raz mieliście do czynienia z sytuacją, gdzie po wykuciu na pamięć słówek nie wiedzieliście dokładnie w odniesieniu do czego ich użyć. Były wyrwane z kontekstu właśnie i nie było wiadomo, czy akurat to słowo pasuje do danej sytuacji, a może należałoby użyć innego. Co więcej słówka same wyparowywały z głowy w błyskawicznym tempie. Wyobraź sobie 5 słów w obcym języku, nawet jeśli uda Ci się zapamiętać je, szanse, że jutro powtórzysz je bez zająknięcia są marne.  Dlaczego? Ponieważ słówka te nie mają żadnego połączenia z rzeczywistością. Funkcjonują w oderwaniu od wszystkiego.

kontekst2


Czym jest właściwie kontekst? To nic innego, jak okoliczności występowania danego wyrazu, zwrotu lub tekstu, które wpływają w  fundamentalnym stopniu na jego znaczenie. I tak słowo zamek, może oznaczać fortece czy też ten wszyty w kurtkę.

Jeżeli uczycie się słówek koniecznym jest umiejscowić ich w kontekście, w ten sposób uczycie się dużo szybciej. Wykorzystywanie kontekstu sprawia, że nowe słownictwo nabiera nowego znaczenia. Ta metoda sprawia, że uruchamiacie pamięć długoterminową. Uczenie się znaczenia słów łączy nowe informacje z tymi, które już znacie. To kreuje z kolei strukturę poznawczą, mówiąc prosto nowa informacja jest łączona ze starą, im więcej powiązań stworzycie tym więcej słów zakotwiczycie w swojej pamięci i odniesiecie je do różnych sytuacji. Nadacie słowom wielorakich znaczeń w zależności od sytuacji i okoliczności, w jakich mogły zostać użyte,

Umiejscawianie słów w kontekście jest najlepszą praktyką, którą uczący się języków może zastosować w tym procesie.

Jak pracować nad wcielaniem znaczenia kontekstu podczas nauki języków? Jest kilka prostych metod dostępnych od ręki. Oglądanie obcojęzycznych filmów zapewnia Wam widzenie i słyszenie słów w kontekście danej sytuacji. Widzicie bowiem, kto z kim komunikuje się. Jeżeli będzie to lekarz, to słowa prawdopodobnie zostaną użyte w medycznym kontekście. Jeżeli będzie to program historyczny, to zapewni Wam całą gamę nowych słów powiązanych z tematyką, której dotyczą. Filmiki w Internecie pozwolą Wam zobaczyć realną sytuację z prawdziwymi ludźmi w rzeczywistej sytuacji. Wówczas jest łatwiej zrozumieć o czym dane osoby mogą mówić. I nawet niekoniecznie znając wszystkie słowa, będziecie w stanie domyśleć się znaczeń wypowiedzi. Na ratunek przychodzi bowiem kontekst. Wyzwaniem jest również śledzenie zapisów transkrypcji nagrań audio. W ten sposób nie tylko słyszymy daną sytuację, ale możemy również śledzić tekst, zastosowane struktury gramatyczne i rozbudowane zdania z użyciem słów, które być może doskonale znamy.

Nie można lekceważyć kontekstu. Nauka słówek jest ważna, bo bez nich proces komunikowania się będzie utrudniony. Jednak to kontekst sprawia, że nauczone słowa będą używane we właściwej sytuacji i o właściwym znaczeniu.